Concerto per pianoforte n. 2 in sol minore, op. 22
Symphony n. 4 in C minor, D 417 "Tragic"
Arvo Volmer
Saint-Säens, Schubert
What’s on
Cast
Conductor
Piano
Orchestra
Ticket information
15€/10€/6€
Saint-Säens, Schubert
Concerto per pianoforte n. 2 in sol minore, op. 22
Symphony n. 4 in C minor, D 417 "Tragic"
Conductor
Piano
Orchestra
15€/10€/6€
Born in 1962 in Tallinn (Estonia), Arvo Volmer is a widely acclaimed conductor, known for his powerful performances in both opera and concert. Particularly well-known are his interpretations of Mahler and Sibelius, German, Nordic and Russian composers and contemporary music.
Trained at the Tallinn State Conservatoire with Olev Oja and Roman Matsov, he continued his studies at the Leningrad Conservatoire with Ravil Martynov and graduated in 1990. In addition, he has participated in Helmuth Rilling’s master courses in US. Volmer made his debut in 1985 at the Estonian National Opera House in Tallinn, an institution where he has been the musical director since 2004 and at which he supervised the first Estonian productions of Tristan and Isolde and Parsifal, as well as the production and DVD recording of Erkki-Sven Tuur’s Wallenberg. Since 1987 he has worked with the Estonian National Orchestra, becoming its permanent conductor from 1993 to 2001. In 1989 he won the Special Prize at the International Nikolay Malko Conductors Competition. From 1994 to 2005 Volmer was Artistic and Music Director of the Oulu Symphony Orchestra (Finland) and from 2004 to 2013 ‘Principal Conductor and Music Director’ of the Adelaide Symphony Orchestra in Australia. From 2014 to 2021 he was Principal Conductor of the Haydn Orchestra, leading it on major tours to Maggio Musicale Fiorentino, Südtiroler Festspiele Toblach and Tiroler Festspiele Erl. In 2019, he was appointed Artistic Director and Principal Conductor of the Estonian National Opera. Volmer’s other current engagements include debuts with the NHK Symphony Orchestra in Tokyo and return visits to the Orchestre National de Belgique and the Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo, debuts with the Orchestre National Bordeaux Aquitaine and at the Concertgebouw with the Netherlands Radio Philharmonic Orchestra.
Roberto Cominati si è imposto all’attenzione della critica internazionale grazie al primo premio al Concorso Busoni di Bolzano nel 1993. In Italia è ospite di prestigiose istituzioni musicali come il Teatro alla Scala, il Teatro Comunale di Bologna, il Teatro La Fenice di Venezia, il Maggio Musicale Fiorentino, il Teatro San Carlo di Napoli, l’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, l’Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, l’Accademia Chigiana di Siena, il Festival Pianistico di Brescia e Bergamo e il Festival dei Due Mondi di Spoleto. All’estero ha suonato al Théâtre du Châtelet di Parigi, al Concertgebouw di Amsterdam, alla Konzerthaus di Berlino, al Festival di Salisburgo, al Gasteig di Monaco di Baviera, alla Monnaie di Bruxelles, al Teatro Colón di Buenos Aires, al Kennedy Center di Washington. Tra i direttori con cui ha collaborato ricordiamo Sir Simon Rattle, Daniele Gatti, Andrej Borejko, Leon Fleisher, Daniel Harding, Yuri Ahronovitch, David Robertson, Mikhail Pletnev, Alexander Lazarev, Andrea Battistoni, Michele Mariotti, Juraj Valčuha. Ha inciso per Emi, “Suonare News”, Acousence e l’integrale per pianoforte di Ravel per “Amadeus”
L’Orchestra Haydn si è costituita nel 1960 per iniziativa dei Comuni e delle Province di Bolzano e di Trento. Il suo repertorio spazia dal barocco ai contemporanei. L’Orchestra Haydn ha preso parte a diversi festival internazionali, apparendo in Austria (a Bregenz, a Erl, al Mozarteum di Salisburgo e al Musikverein di Vienna), Germania, Giappone, Italia (al Maggio Musicale Fiorentino, alla Sagra Musicale Umbra di Perugia, al Rossini Opera Festival di Pesaro, ad Anima Mundi di Pisa, a MiTo SettembreMusica di Torino e alla Biennale Musica di Venezia), negli Stati Uniti d’America, in Svizzera e in Ungheria.
Sul suo podio sono saliti, fra gli altri, direttori quali Claudio Abbado, Riccardo Chailly, Jesús López-Cobos, Sir Neville Marriner, Riccardo Muti, Sir Jeffrey Tate. Dopo la quasi trentennale guida di Andrea Mascagni, alla direzione artistica si sono avvicendati Hubert Stuppner, Gustav Kuhn, Daniele Spini e Giorgio Battistelli (dal 2021).